درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
بچه ها ی باحال بیان تو )امید ریگی پناه میرجاوه)
عمومی آموزشی برای بچه های باحال




 

 

 

مراقب‌باشيد نميريد!
بيماري قلب در ايران 6برابر جهان
تازه ترين آمارها در ايران و جهان حكايت از روند فزاينده ابتلاي افراد به بيماريهاي قلبي دارد و اين در حالي است كه ميزان قربانيان اين بيماري نيز هر روز در حال افزايش است.

بنا به گزارشها، 30 درصد از مرگ و مير در جهان ناشي از بيماري‌هاي قلي – عروقي است و نزديك به 17 ميليون مرگ در جهان به اين علت اتفاق مي‌افتد. در اين ميان، طبق آمارهاي به دست آمده، از هر هزار مورد بيماري قلبي گزارش شده در ايران حدود 167 مورد منجر به مرگ مي‌شود.

گسترش دامنه علم و پيشرفت تكنولوژي در قرن اخير و سرعت رو به فزون آن در همه جوامع اعم از توسعه يافته و در حال توسعه پديده‌اي كاملا مشهود است. پيشرفت‌هايي كه در بسياري از موارد باعث ايجاد تغييرات شگرف در سيستم زندگي شده‌اند، اما از آنجا كه هر فرايند سودمند داراي جوانب و عوارض ناخواسته منفي نيز هست، همراه با اين توسعه‌يافتگي، مشكلاتي نيز به وجود آمده است كه در چند سال اخير نمود وسيع‌تري يافته و به همين دليل در كانون توجه قرار گرفته است.

تغيير الگوي بيماريها

بيماري‌هايي نيز كه امروزه افراد را در معرض خطر قرار مي‌دهد، نسبت به گذشته متفاوت شده است به طوري كه در يكي از تازه‌ترين گزارش‌هاي سازمان جهاني بهداشت آمده است كه امروزه علت اول مرگ و مير در جهان از بيماري‌هاي عفوني مانند ايدز و مالاريا به بيماري‌هاي مزمن مانند ناراحتي‌هاي قلبي و سرطان منتقل گشته است. مهم‌ترين اين بيماري‌ها كه همراه با صنعتي شدن و زندگي شهري با آماري نگران‌كننده‌اي در حال گسترش است، بيماري‌هاي قلبي – عروقي است. آمار بهداشت جهاني در سال 2008 ميلادي كه در 19 مي انتشار يافت ارايه‌دهنده تازه‌ترين آمار بهداشتي مربوط به 193 كشور عضو سازمان بهداشت جهاني و 73 عامل شاخص سلامتي است. اين آمارها حاوي 10 نكته برجسته در آمار بهداشتي است كه از آن جمله بخشي درباره روند آينده مرگ و مير در جهان و تحولات عمده در الگوهاي مرگ و مير است.

براي پيش‌بيني ميزان مرگ و مير در سال‌هاي آينده به اطلاعات كشورهاي با درآمد بالا و متوسط و ثبت ميزان آن در 50 سال گذشته مراجعه مي‌شود و فرض بر اين استوار است كه آن چه در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي‌افتد همان مسيري را طي مي‌كند كه در 50 سال گذشته، از سوي كشورهاي توسعه يافته طي شده بود. اين پيش‌بيني‌ها بر فرض مسلمي تأكيد دارند كه در آن آينده به گذشته شباهت خواهد داشت و بنابراين چنين پيش‌بيني‌هايي همواره با احتمال همراه خواهد بود.

براساس پيش‌بيني‌هاي اين گزارش، چهار دليل اصلي مرگ در جهان در سال 2030 ميلادي، نارسايي قلبي (به علت نرسيدن خون و اكسيژن كافي به عضله قلب)، سكته مغزي، بيماري انسداد مزمن ريه و عفونت‌هاي مربوط به دستگاه تنفسي تحتاني و به طور عمده ذات‌الريه، خواهد بود. در اين گزارش پيش‌بيني شده كه در مقياس جهاني، مرگ در اثر سرطان از 4/7 ميليون نفر در سال 2004 به 8/11 ميليون نفر در سال 2030 و مرگ و مير بر اثر بيماري‌هاي قلب و عروق از 1/17 ميليون به 4/23 ميليون افزايش خواهد يافت.

اگرچه در چند سال گذشته صحبت از افزايش بي‌رويه آمار سرطان‌هاي مختلف در دنيا به گوش مي‌رسيد و پيش‌بيني مبني بر اين بود كه تا چند سال آينده آمار بيشترين تلفات به اين عارضه اختصاص خواهد يافت ولي آمار و پيش‌بيني‌هاي جديد همچنان بيماري‌هاي قلبي – عروقي را با اختلاف معني‌داري، اصلي‌ترين علت مرگ و مير در جهان در سال‌هاي آتي مي داند. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان آمريكا، بيماري‌هاي قلبي بالاترين آمار مرگ و مير را در سطح جهان به خود اختصاص مي‌دهند و به طور مثال 15 ميليون نفر در آمريكا مبتلا به اين نوع بيماري هستند. براساس آمار اعلام شده در سال‌هاي 2005 و 2006، بين 4 تا 6 درصد مردم هر كشور به بيماري‌هاي قلب و عروق مبتلا بوده‌اند كه اين ميزان در سال‌هاي اخير هم‌چنان رو به افزايش است و البته بخش عمده اين آمارها مربوط به كشورهاي كم‌درآمد و متوسط است.

البته تمامي اين اعداد و ارقام به دليل شرايط نامطلوب كنوني براي افراد در جوامع مختلف نيست و شايد بالا بودن آمار ارايه شده، افزايش تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي و كاهش سن مبتلايان، به غير از روند رو به گسترش بيماري‌هاي قلبي،‌به دليل تشخيص سريع‌تر بيماري در سنين پايين‌تر نيز بوده باشد. در گذشته يك بيمار 35 ساله با مشكل قلبي ممكن بود به علت عدم تشخيص، سال‌ها درمان نشده و پس از 10 سال يعني در سن 45 سالگي به علت بيماري‌هاي قلبي – عروقي دچار حمله قلبي و سكته شود، ولي در حال حاضر به علت وجود امكانات پيشرفته‌تر، بيماري همان فرد، در سن 38 سالگي قابل تشخيص و درمان است.

آخرين آمارها

بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني (WHO) از مطالعات اخير، بيش از 80 درصد بيماري‌هاي قلبي – عروقي در كشورهاي كم‌درآمد و متوسط اتفاق مي‌افتد. اين آمارها هم‌چنين بيان مي‌كنند كه حدود نيمي از بيماري‌هاي قلبي- عروقي در كشورهاي فوق در گروه‌هاي سني زير 70 سال و حدود يك چهارم موارد در گروه‌هاي سني زير 60 سال رخ مي‌دهد. نكته جالب توجه اينكه تا سن 40 سالگي شانس بروز بيماري‌هاي قلبي در مردان دو برابر زنان است و با افزايش سن اين نسبت كمتر مي‌شود و از سن 55 سالگي به بعد تقريبا امكان ابتلا به اين بيماري در زنان و مردان يكسان است.

آمارها در ايران نيز نشان‌دهنده ميزان بالاي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي است. اين آمارها هم‌چنين نشان‌دهنده اختلاف فاحش تعداد مبتلايان در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي دنياست. سن بيماران قلبي – عروقي ايراني بسيار پايين‌تر از آمار جهاني است و ميزان آن در زنان ايراني 3 تا 4 برابر و در مردان ايراني 5 تا 6 برابر آمار جهاني است.

در حال حاضر حدود 30 درصد از مرگ و مير در جهان ناشي از بيماري‌هاي قلبي – عروقي است و نزديك به 17 ميليون مرگ در جهان به اين علت صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه در كشور ما طبق آخرين گزارش‌ها علت بيش از 38 درصد (و به روايتي حدود 50 درصد) از مرگ و ميرها مربوط به بيماري‌هاي قلبي – عروقي است. پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه بيماري‌هاي قلبي – عروقي تا سال 2020 ميلادي علت بيش از 75 درصد مرگ و ميرها در سطح جهاني باشد.

بيماري‌هاي قلبي – عروقي افراد را بيشتر در سنين ميانسالي و زماني كه خانواده و دولت‌ها به آن‌ها نياز دارند، درگير مي‌كند كه اين اتفاق در كشور ما با توجه به پايين‌تر بودن ميانگين سني مبتلايان، آسيب‌هاي اجتماعي فراوان‌تري را به دنبال خواهد داشت. اين بيماري در تمام دنيا به عنوان يك معضل بهداشتي در نظر گرفته شده است. بر همين اساس بسياري از كشورها از 20 سال پيش اقداماتي را براي پيش‌گيري از آن آغاز كردند، اما اين اقدامات در كشور ما هنوز رنگ و بوي جدي به خود نگرفته است.

وضعيت تاسف بار ايران

ايران كشوري است با حدود 70 ميليون نفر جمعيت است كه براساس تحقيقات آماري حدود 15 ميليون نفر از اين تعداد به بيماري‌هاي قلبي – عروقي مبتلا هستند. با توجه به امكانات محدود خدمات پزشكي در كشور ما در مقايسه با ساير كشورها و اشغال تخت‌هاي بخش CCU به وسيله اين بيماران، ترافيك بيماران نيز در اين بخش‌ها وجود دارد.

آمار تاسف‌بار ديگر در همين زمينه ميزان بالاي مرگ و مير بر اثر بروز بيماري‌هاي قلبي در كشور است. طبق آمار به دست آمده در سال 86، از هر 100 هزار مورد بيماري قلبي گزارش شده در كشور حدود 167 مورد، منجر به مرگ مي‌شود.

اين گزارش‌ها در حالي ارايه مي‌شود كه هر لحظه از ميانگين سني افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي كاسته مي‌شود و شايد بتوان گفت ابتلا به اين نوع بيماري‌ها در آينده نزديك بزرگ‌ترين و جدي‌ترين چالش حوزه سلامت كشور ما خواهد بود كه اگر از نگاه مسوولان نظام بهداشتي كشور مغفول واقع شود، مي‌تواند آثار بسيار ناگواري را به دنبال داشته باشد.
 

 



جمعه 29 دی 1391برچسب:مقاله پزشکی,اخبار پزشکی,رویداد پزشکی, :: 6:39 بعد از ظهر ::  نويسنده : امید ریگی پناه

جديدترين دستاوردهاي پزشكي در كنگره قلب و عروق

رئيس دوازدهمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق از بررسي جديدترين دستاوردهاي پزشكي در زمينه بيماري هاي قلب و عروق، جراحي ها، تزريق سلولهاي بنيادي، بررسي ريسك فاكتورهاي موثر در افزايش بيماريهاي قلبي در اين دوره از كنگره خبر داد.
دكتر مسعود قاسمي- رئيس انجمن اترواسكلروز ايران با اعلام اين خبر افزود: در اين كنگره با دعوت از متخصصان قلب و عروق، در كنار متخصصان كليه و غدد و متخصصان رشته هاي وابسته به قلب و عروق همچون پزشكان داخلي، بيهوشي، عمومي و پرستاران موضوعات مرتبط مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: برگزاري ده ها سخنراني و ميزگرد توسط متخصصان داخلي و خارجي، پخش چند برنامه زنده جراحي و تزريق سلول هاي بنيادي و همچنين بررسي زنده عوارض چند بيماري قلبي و تبادل نظر در اين زمينه ها، از برنامه هاي ديگر كنگره دوازدهم تازه هاي قلب و عروق است.
رئيس انجمن اترواسكلروز ايران يادآور شد: اين دوره از كنگره در روزهاي 18 تا 22 خرداد در سالن همايش هاي رازي برگزار و آخرين اقدامات پزشكي در زمينه كنترل قلب و عروق و راه هاي پيشگيري، درمان و تشخيص اين بيماري ها بررسي مي شود.
وي موضوعاتي مانند تعويض دريچه آئورت از طريق شريان بدون جراحي و ترميم آئورت شكمي بدون جراحي باز، تبادل نظر در زمينه دستاوردهاي جديد ام.آر.آي در مورد درمان بيماري هاي قلبي و سندروم حاد كرونر را از جمله بحث هاي اين دوره از كنگره برشمرد.قاسمي با اشاره به حضور استادان خارجي در اين دوره از كنگره گفت: حدود 30 سخنران از كشورهاي آمريكاي شمالي، اروپا و كشورهاي همسايه در اين كنگره حضور داشتند. 



جمعه 29 دی 1391برچسب:مقاله پزشکی,اخبار پزشکی, :: 6:37 بعد از ظهر ::  نويسنده : امید ریگی پناه

در دهه اخیر جهان شاهد افت قابل توجهی در مرگ و میر برای افراد مبتلا به دیابت، به ویژه در ارتباط با بیماری های قلبی و سکته مغزی بود. بر اساس یک مطالعه جدید از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و موسسه ملی بهداشت آمریکارکه در مجله مراقبت دیابت منتشر شد، محققان گزارش می‌دهند که اگر چه احتمال مرگ بزرگسالان آمریکایی مبتلا به دیابت نسبت به افراد جوان بدون دیابت، بیشتر است ولی این شکاف در حال کوچکتر شدن است.

با این حال، آنها نیز نتیجه گیری کردند که شیوع دیابت به احتمال زیاد در آینده افزایش پیدا کند. محققان در تحقیقات خود نشان دادند که درمان بیماری های قلبی عروقی، مدیریت بهتر دیابت، و شیوه زندگی سالم به کاهش مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. آنها گزارش کردند که کنترل بهتر فشار خون و کلسترول نیز بخش مهمی در بهبود سلامت و بهداشت بازی می‌کند و این در حالی است که چاقی هنوز هم در میان افراد مبتلا به دیابت رو به افزایش است.
 



 بيماري ديابت چيست؟
بيماري ديابت در اثر ناتواني بدن در توليد انسولين يا كاهش يا عدم اثر انسولين در سوخت و ساز مواد قندي پديد مي‏آيد. امروزه، ديابت يكي از مهمترين مشكلات بهدشتي- درماني و اجتماعي- اقتصادي جهان محسوب مي شود به گونه‏اي كه بيش از 150 ميليون نفر در دنيا مبتلا به اين بيماري هستند. از آنجا كه خود بيماران و خانواده هاي آنها عمده ترين نقش را در درمان ديابت به عهده دارند، كسب اطلاعات لازم درباره ديابت به شيوه هاي گوناگون آموزشي از اهميت ويژه اي برخوردار است. مبتلايان به ديابت بايد ياد بگيرند كه چگونه قند خون خود را كنترل كنند تا از عوارض، حاد و مزمن بيماري پيشگيري نمايند و يا در صورت پيدايش اين عوارض، به موقع به مراكز بهداشتي- درماني مراجعه نمايند. به همين منظور بنياد امور بيماري هاي خاص در راستاي اهداف آموزشي تدوين شده سعي دارد تا با انتشار «مجموعه آموزش ديابت» كه شامل كتابچه، بروشور، پوستر و فيلم هاي آموزشي مي باشد، زمينه مناسبي براي آشنايي بيماران، خانواده ها و كاركنان مراكز بهداشتي- درماني با جنبه هاي گوناگون بيماري ديابت فراهم نمايد. با توجه به استقبال كم نظير بيماران ديابتي، خانواده ها و كادر پزشكي از مجموعه فوق، اين بنياد نسبت به ويرايش دوباره و چاپ مجدد آن در شكلي تازه اقدام نموده است.



جمعه 29 دی 1391برچسب:دیابت چیست,بیماری دیابت,پزشکی, :: 6:32 بعد از ظهر ::  نويسنده : امید ریگی پناه

صفحه قبل 1 صفحه بعد